Makkelijker havengeld betalen door digitaal innen
Port of Zwolle maakt zijn digitale ambities waar. Per 1 september wordt het havengeld digitaal geïnd in het havengebied. Hiermee zorgt het havenbedrijf ervoor dat er een administratieve last afvalt van de schouders van de schippers.
Jeroen van den Ende, directeur van Port of Zwolle, ziet het digitaliseren van de inning van het havengeld als een belangrijke stap voor de haven. Volgens hem wordt de haven klantvriendelijker, omdat administratieve rompslomp voor de schippers vanaf september verleden tijd is.
Port of Zwolle werkt samen met Park-line Aqua, het gebruikers-, service- en betalingsplatform dat het digitaal innen van het havengeld mogelijk maakt. ‘De app heeft voordelen voor zowel de schippers als de haven zelf’, aldus Ronald Bijl, de oprichter van het platform.
Voor de schippers komen volgens Bijl alle handelingen die moeten worden verricht voor het betalen van havengeld op één plek bij elkaar, van het verzamelen van tarieven tot aan het betalen van de factuur. ‘Het wordt op deze manier makkelijker voor de schipper om havengeld te betalen en het zorgt vooral voor minder onnodige administratieve werkzaamheden.’
Daarnaast heeft het havenbedrijf inzicht in het aantal transacties dat wordt gedaan. ‘Hierdoor is onder andere bekend hoe lang de schepen verblijven in de haven, hoeveel stroom ze hebben verbruikt en hoeveel havengeld ze moesten betalen.’ Deze informatie is volgens Bijl relevant voor het havenbedrijf om tot een eerlijk prijsmodel te komen.
Stap voor stap
Dat Park-line Aqua de dienstverlening stap voor stap kan uitbreiden, is een belangrijke reden waarom Van den Ende voor deze samenwerking heeft gekozen. De service zal eerst alleen bestaan uit de functie van het innen van havengeld. Maar volgens Bijl kan later bijvoorbeeld ook worden toegevoegd dat schippers via Park-line Aqua hun gebruik van walstroom, afval en andere diensten betalen, zoals dat nu ook al gebeurt in Kampen.
Bijl: ‘Het stap voor stap implementeren van de dienstverlening past bij de groeiambities van Port of Zwolle.’ Daarbij gelooft Bijl niet in de aanpak van ‘alle diensten in een keer aanbieden’, omdat volgens hem mensen dan afhaken. ‘Door stap voor stap te werk gaan, slaagt een implementatie en willen potentiële klanten en ondernemers zich eerder in Zwolle vestigen.’
Bijl legt in een notendop uit hoe schippers aan de slag kunnen gaan met de app. Het begint bij een registratie in het platform. Hier laat de schipper alle benodigde gegevens achter, zoals het soort schip waar hij mee vaart, hetgeen wat vervoerd wordt en hoeveel lading er aan boord is. Dat zijn de grondslagen van Port of Zwolle die ingevoerd moeten worden zodat er een betalingsverplichting in de vorm van havengeld ontstaat.
Aan het eind van de maand wordt het havengeld geïnd bij de schippers door een factuur die zij van het platform ontvangen. Een groot voordeel voor de schippers is volgens Bijl dat er maar één factuur voor alle afgenomen diensten in de desbetreffende maand wordt opgestuurd. ‘Dus geen aparte facturen meer voor bezoekjes aan Amsterdam en Kampen bijvoorbeeld. Alle bezoeken aan havengebieden in Nederland en België worden aan het eind van de maand in één keer afgerekend.’
Ook zet Port of Zwolle mensen in om schippers te helpen met het registreren van de app mocht daar behoefte aan zijn. Daarnaast is de helpdesk van Park-line Aqua 24/7 bereikbaar voor ondersteuning en vragen.
Project
Volgens Bijl loopt Port of Zwolle voorop om op een eenduidige manier havengeld te innen. ‘De drie havens Zwolle, Meppel en Kampen behoren tot de eerste havens in Nederland die veranderingen op het gebied van digitalisering willen doorvoeren ten behoeve van de reder.’
Port of Zwolle is niet alleen binnen de eigen landsgrenzen bezig met digitalisering, maar stimuleert ook op Europees niveau een digitale boost. Zo neemt het havenbedrijf deel aan het project NON STOP. Dit project richt zich op digitalisering, waaronder het innen van de havengelden.
Van den Ende presenteert binnenkort samen met Bijl aan onder andere Duitse en Noorse havens, die ook onderdeel uitmaken van dit project, hoe zij de pilot voor het digitaliseren van het havengeld aanpakken. De directeur hoopt dat er een samenwerking mogelijk is en dat er van elkaar geleerd kan worden. Van den Ende: ‘Ook hoop ik dat onze presentatie leidt tot medefinanciering vanuit Europa van de pilot.’
Havenmeesters
Park-line Aqua is bezig met de laatste puntjes op de i te zetten voordat de dienstverlening op 1 september live gaat. ‘De verordeningen op de inningen van het havengeld vanuit Zwolle, Meppel en Kampen worden geïmplementeerd in het platform, zodat de schippers hun transacties via de app en website kunnen starten.’
Naar verwachting is half augustus de oplevering van de dienstverlening. Dan gaat Park-line Aqua de laatste testen met Port of Zwolle uitvoeren of de verordening inderdaad juist vertaald is. Daarnaast is het volgens Bijl belangrijk om mensen op te leiden om aan de slag te gaan met de app.
De volgende groepen worden opgeleid: havenmeesters, financiële afdeling van gemeenten en de schippers zelf. De havenmeesters en schippers zijn de grootgebruikers van de app. Bijl legt uit waarom ook de financiële afdeling wordt opgeleid. ‘Wij storten vanaf september het havengeld in plaats van de schippers. Het moet duidelijk zijn dat zij weten welke bedragen wij geïnd hebben voor welke schepen.’
Het ideale einddoel van de app is volgens Bijl een haven in- en uitvaren terwijl dit automatisch wordt geregistreerd, zodat de schipper zelf niets meer hoeft te doen. Maar dit kan volgens hem nog wel jaren duren, alhoewel de techniek er al klaar voor is. Voor nu zijn de hoofddoelen van de digitalisering via Park-line Aqua volgens Van den Ende de klantvriendelijkheid naar een nog hoger niveau tillen en de havenmeesters ondersteunen waardoor ze hun werk beter kunnen doen.
Date:
August 16, 2021
Autor:
Nathalie van Herk, Nieuwsblad Transport
Photographer:
Deel via: