Cruiseschepen kunnen gebruikmaken van walstroom bij Port of Zwolle
Het aantal cruiseschepen dat aanlegt aan de kade in Kampen, onderdeel van Port of Zwolle, is in een paar jaar tijd meer dan verdubbeld. Dit jaar staan er zo’n 200 boekingen in de agenda, voor 2023 worden zelfs 300 schepen verwacht. De cruises kunnen emissievrij en geruisloos in Kampen terecht, hun komst heeft de aanleg van walstroom voor de haven versneld. Toeristen maken kennis met de historie van de Hanzesteden en tegelijkertijd met een moderne haven.
In Port of Zwolle wordt hard gewerkt aan de verduurzaming van de haven. Aan de kades van Kampen en Zwolle kunnen schepen nu aanleggen aan de walstroom. In Meppel is de walstroom vanaf juni beschikbaar. Cruiseschepen kunnen in het havengebied van Port of Zwolle geruisloos aan de kade liggen. Dat is prettig voor de omwonenden, maar zeker ook voor de toeristen aan boord. Met name Kampen is een trekpleister voor cruises, zeker nu de faciliteiten van de haven steeds moderner en duurzamer zijn. Impuls Jeroen van den Ende, managing director Port of Zwolle, ziet de toename van het aantal cruiseschepen in zijn haven als een positieve ontwikkeling voor alle betrokken partijen. ‘Voor de haven, de omwonenden, de regio… Kijk, het toerisme zorgt voor een impuls in de regio. En de aanleg van de walstroom draagt bij aan het realiseren van de duurzame doelstellingen van de haven.’ Regio Zwolle ligt geografisch gezien zeer gunstig voor een riviercruise langs de Hanzesteden, het IJsselmeer en het Rijndal. Port of Zwolle ligt centraal in Nederland en biedt een uitstekende verbinding met Amsterdam Airport Schiphol. Dat maakt de cruises in deze regio ook voor buitenlandse toeristen aantrekkelijk. Riviercruiseschepen kunnen aanmeren in Kampen. Naast de levendigheid van deze stad, haar geschiedenis, bezienswaardigheden, cultuur en natuur, biedt Regio Zwolle ook andere toeristische trekpleisters. Die trekpleisters zijn dichtbij en makkelijk te bereiken met openbaar vervoer of per fiets.
Trekpleister
De streek is eigenlijk een hele mooie plek voor een riviercruise en dat is in de afgelopen jaren steeds bekender geworden. Waar zo’n vijf jaar geleden nog 80 tot 90 cruiseschepen per jaar aanmeerden, zijn dat er dit jaar zo’n 200. Harry van Dijk is de contactpersoon vanuit de Tourist Info Kampen en houdt contact met de rederijen. ‘De haven heeft altijd centraal gestaan voor de stad, ook in vroeger tijden al. Kampen heeft een prachtig vrachtverleden’, vertelt hij. ‘Kampen wordt ook wel het ‘RotterEr is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd om aandacht te genereren voor Kampen als havenstad. Mainport NIEUWSBLAD TRANSPORT 19 - 25 MEI 2022 13 Transport en logistiek zit vol bedrijven met informatieve en inspirerende verhalen. In Brand Stories worden deze rechtstreeks aan u verteld. Wat is uw verhaal? Neem vrijblijvend contact op: paul.van.der.kooij@promedia.nl T. 06 28 489 998 Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle dam van de middeleeuwen’ genoemd. De allereerste transportschepen van Nederland, kogges, voeren met honderden tegelijk vanuit hier de Zuiderzee op.’ Met de koggeschepen werd de Ommelandvaart gemaakt: de zeereis rond Denemarken naar de Oostzee. In de steden rond de Oostzee werd zout verhandeld, dat met koggen uit Portugal werd gehaald. Aan de Koggewerf in Kampen is nu nog de ‘Kamper Kogge’ te vinden, het handelsschip is zo authentiek mogelijk nagebouwd. Het is de enige varende kogge in Nederland.
Kadelengte van 305 meter
Tijdens het vaarseizoen van april tot en met september is de kadelengte voor cruiseschepen in Kampen 305 meter, daarbuiten 155. De rest is dan voor vrachtschepen. De maximale lengte van een cruiseschip bij Kampen is 110 meter, met toestemming van Rijkswaterstaat zijn schepen tot 135 meter welkom. Er is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd om Kampen onder de aandacht van rederijen in binnen- en buitenland te krijgen, onder meer door het versturen van glossy magazines met allerlei stadsinformatie. Hoeveel cruiseschepen kan de regio jaarlijks aan? Volgens Van Dijk is 300 een mooi getal. Kampen moet geen Giethoorn worden, vindt hij. ‘Het moet leuk blijven voor de bewoners, bedrijven en ook voor de bezoekers. Van Van den Ende mogen het er wel meer zijn. ‘Maar’, zo benadrukt hij, ‘gespreid over het gehele jaar en niet alleen in het piekseizoen.’ Het verduurzamen van de havens is een gezamenlijke inspanning, legt Van den Ende uit. Mede dankzij het Interreg-programma NON-STOP heeft Port of Zwolle vaart kunnen maken met het aanleggen van walstroom. NON-STOP staat voor ‘New smart digital Operations Needed for a Sustainable Transition of Ports’, ofwel een subsidieprogramma vanuit de EU dat bijdraagt aan verduurzaming van havens.
Met de aanleg van walstroom is er ook het nodige aan vernieuwing aan de kades gebeurd en is de infrastructuur daar waar nodig opnieuw ingericht. ‘Dat maakt bijvoorbeeld het parkeren van een touringcar dichtbij het schip eenvoudiger, wat de regio verder ontsluit,’ aldus Van den Ende.
Download hieronder het originele artikel.
Datum:
23 mei 2022
Auteur:
Rieneke Kok, Nieuwsblad Transport
Fotograaf:
Deel via: