Digitalisering om het havengebruikers gemakkelijker te maken
15 juli 2021

Digitalisering om het havengebruikers gemakkelijker te maken



Port of Zwolle kiest Parkline Aqua voor inning havengeld

Port of Zwolle gaat de inning van havengeld digitaliseren. Vanaf 1 september kunnen schippers zich melden en afrekenen via Parkline Aqua. Dat kan zowel via een smartphone-app als via de website van de software-ontwikkelaar. ‘De wereld digitaliseert en Port of Zwolle blijft daar niet bij achter’, zegt havendirecteur Jeroen van den Ende.

Onder Port of Zwolle vallen de havens van Zwolle, Kampen en Meppel. Samen zijn ze goed voor de overslag van zeven miljoen ton lading per jaar. Ook worden jaarlijks circa 159.000 containers behandeld. In het kader van de nog relatief jonge samenwerking tussen de havensteden en de provincies Overijssel en Drenthe is volgens Van den Ende intussen de ‘papierwinkel’ geharmoniseerd en is het tijd voor een volgende stap. ‘We doen nog teveel handmatig. Dat is niet meer van deze tijd.’

Ook elders

Parkline Aqua is als beste partij uit een uitvoerig aanbestedingsproces gekomen. Van den Ende: ‘Een gerenommeerde partij die zich al heeft bewezen.’ In het voortraject zijn ook het samenwerkingsverband van particuliere schippers NPRC en regiocoördinator Fiona Oomen van Koninklijke BLN-Schuttevaer bevraagd op wat belangrijk is voor de binnenvaart. ‘Die reageerden positief.’ Oomen bevestigt dat. ‘Digitalisering houd je niet tegen. Wij hebben vooral benadrukt dat Port of Zwolle een bestaande applicatie zou kiezen en niet weer iets nieuws.’ Parkline Aqua wordt volgens Van den Ende al door veel rederijen/ondernemers gebruikt in Nederland en België, waaronder in Amsterdam en Rotterdam.

Digitalisering om het havengebruikers gemakkelijker te maken 2

Zeehaven

Controller Paul Feldbrugge van de gemeente Zwolle, betrokken bij de uitrol van het systeem, stelt dat het ten doel heeft de service te verbeteren en het voor de gebruikers van de haven gemakkelijker te maken. ‘De havens hebben volgens de gemeentebesturen nog veel potentie en moeten toekomstbestendig zijn. Daar krijgen wij alle steun voor.’ Port of Zwolle profileert zich ook als zeehaven. Na verruiming van de sluis van Kornwerderzand zal met name Kampen profiteren van meer zeetrafiek met grotere schepen, zo is de verwachting. Ook de afhandeling van zeeschepen zal gaan via Parkline. Dat loopt dan via Portbase en de scheepsagent. Met de applicatie is het in principe ook mogelijk drinkwater en walstroom af te nemen. In Port of Zwolle gebeurt dat vooralsnog niet, omdat dit al op andere manieren afdoende is geregeld. Maar het digitaliseringsproces is nog niet ten einde. ‘We zullen op termijn ook meer gebruik gaan maken van camera’s en sensoren om bewegingen in de havens te volgen.’

Overstaphulp

Port of Zwolle wil ‘alle klanten hierin meenemen’. Een campagne op sociale media en de verspreiding van flyers moeten de invoering van Parkline Aqua de komende tijd meer bekendheid geven. Als extra service zijn de komende maanden in de havens van Zwolle, Kampen en Meppel ‘wizkids’ te vinden die vragen van schippers kunnen beantwoorden en eventueel aan boord kunnen komen om te helpen de overstap te maken. Daarnaast heeft ook Parkline een eigen helpdesk die gebruikers van dienst kan zijn. Om de havengeldverwerking simpel te houden, is volgens Feldbrugge expres voor één systeem gekozen en niet voor keuzevrijheid tussen verschillende soortgelijke applicaties. ‘Keuzes maken het systeem juist zwakker. Nu is het eenduidig. De schipper registreert zich eenmalig, voert de benodigde gegevens in, en kan vervolgens transacties starten en stoppen. Parkline verwerkt deze en stuurt een factuur.’ De kosten die Parkline hiervoor in rekening brengt, komen volgens Feldbrugge ten laste van het havenbedrijf. Via het het Interreg North Sea Region Programme heeft het havenbedrijf geld gekregen om uit te zoeken welk systeem het beste functioneert voor de havens van Port of Zwolle. Park-line Aqua is daar als systeem uitgekomen en dat wordt in gebruik genomen. De kennis en ervaring zal worden gedeeld met overige partners van het Interreg-programma NON STOP. 

Download hieronder het originele artikel uit Schuttevaer. 

Digitalisering om het havengebruikers gemakkelijker te maken 5
Datum:

15 juli 2021

Auteur:

Patrick Naaraat, Schuttevaer

Fotograaf:

Deel via:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief