Met de nieuwe sluis bij Kornwerderzand verandert alles voor de IJsselmeerregio
25 januari 2023

Met de nieuwe sluis bij Kornwerderzand verandert alles voor de IJsselmeerregio



Vanaf 2028 kunnen er veel grotere schepen door de verbrede sluizen bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk. De IJsselmeerregio rekent op een stevige economische impuls, maar moet wel zelf betalen voor de extra meters. 'Zwolle wordt een diep landinwaarts gelegen zeehaven.'

In het kort

  • In 2028 moet de bijna een eeuw oude sluis bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk zijn vervangen.
  • Regio en bedrijven betalen €55 mln voor de extra meters die de nieuwe sluis breder maken
  • Zij voorzien een stevige economische impuls voor de hele IJsselmeerregio.
  • Freeriders plukken de vruchten van de bredere sluis zonder bij te dragen aan de kosten.

Een half afgebouwd superjacht vult het nieuwe dok bij De Vries Scheepsbouw in Makkum, een Fries dorp aan het IJsselmeer. De opdrachtgever van het iets meer dan 100 meter lange pleziervaartuig blijft, zoals gebruikelijk in de branche, geheim, evenals de koopsom.

Als het jacht, dat zo op het oog €100 mln of meer waard zal zijn, over een jaar te water wordt gelaten, verlaat het schip het IJsselmeer niet bij de 2 kilometer verderop gelegen Lorentzsluizen bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk, maar vaart het via Lelystad en Amsterdam naar het Noordzeekanaal. De sluis bij Kornwerderzand is maar 14 meter breed en 4 meter diep en dat is niet genoeg.

In het dok, dat in 2019 werd opgeleverd, kunnen nog veel grotere superjachten worden gebouwd, tot wel 21 of 22 meter breed, zegt directeur Sijbrand de Vries. Maar die zijn dan te breed voor de doorgang onder de Schellingwouderbrug in het IJ, die maar 17,5 meter toelaat.

Het dok is ook voor de veel grotere superjachten gebouwd met het vooruitzicht dat de sluis in de Afsluitdijk in 2028 is vernieuwd en meteen 2 meter dieper en 11 meter breder is gemaakt. Minstens zo belangrijk is dat deze jachten kunnen terugkomen naar Makkum voor onderhoud en reparatie of voor een refit, een opknapbeurt. Daarmee voorkomt de werf dat omzet en banen weglekken naar buitenlandse zeehavens, zoals nu.

Tientallen bedrijven betalen mee

Toch was het pas ruim een jaar geleden duidelijk dat de sluis, die in 1931 tegelijk met de Afsluitdijk is gebouwd, niet alleen wordt vervangen, maar ook extra groot wordt. Rond kerst 2021 besloten de scheepswerf en tientallen andere bedrijven rond het IJsselmeer samen €26,5 mln bij te dragen. Die toezegging maakte de financiering van het project rond.

Over drie weken plaatsen 34 ondernemers uit Makkum, Urk, Lelystad, Lemmer, Kampen, Zwolle en Wieringerwerf hun handtekening op contracten met de provincie Friesland, die de €26,5 mln voorschiet en die zelf ook een bijdrage levert van €19,5 mln aan de totale bouwkosten van €180 mln.

Namens de provincie, die ook de bouw van de sluis op zich heeft genomen, zal gedeputeerde Avine Fokkens (VVD) aanwezig zijn in het bezoekerscentrum bij Kornwerderzand. 'Dit is goed voor het vestigingsklimaat in de regio', zegt Fokkens. 'Wij zijn bootminded en willen die sector graag bij ons houden.'

Lees het volledige artikel via FD: Met de nieuwe sluis bij Kornwerderzand verandert alles voor de IJsselmeerregio

Datum:

25 januari 2023

Auteur:

Frank Gersdorf, FD

Fotograaf:

Kees van de Veen, FD

Deel via:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief