Met shortsea-­schip naar ­Kampen, ‘ideaal voor ons’
3 februari 2025

Met shortsea-­schip naar ­Kampen, ‘ideaal voor ons’



Eind vorig jaar vond in de haven van Kampen onder toeziend oog van wethouder Bas Wonink en ceo van Port of Zwolle Jeroen van den Ende de officiële omvlagging van de ‘Alert’ plaats. Dat schip gaat nu onder de naam ‘Anne-S’ varen tussen Nederlandse binnenwateren en Engeland. Omdat Kampen zijn woonplaats is, koos de nieuwe eigenaar Anne Tjerk Steenstra voor die stad als thuishaven voor de ‘Anne-S’.

Steenstra is naast de ‘Anne-S’ ook kapitein-eigenaar van de ‘Marry-S’, die eveneens staat geregistreerd met Kampen als thuishaven. ‘De schepen zitten in de vrije bevrachting bij ERA Chartering, met kantoren in Rotterdam en Groningen’, vertelt Steenstra. ‘Wij zijn de commerciële managers van de twee schepen', zegt Ramses de Vries namens ERA Chartering. 'Wij regelen de bevrachting en operations.’

Dat ERA ook de commerciële uitbater is van Steenstra’s tweede schip is logisch, legt De Vries uit: ‘Wij deden dat ook al voor de vorige eigenaar, BB Shipholding. Steenstra heeft dat bedrijf volledig overgenomen. Voor ons verandert op zich niets: we blijven ons werk voor beide schepen van Steenstra doen, en voor de andere kapitein-eigenaren met wie we samenwerken. De ‘Confidence’ heeft Genemuiden als thuishaven, de ‘Rimini’ opereert vanuit Barendrecht.’

Potentie in Kampen

De Vries wil graag meer werk uit Kampen en omstreken halen, zeker nu er een tweede schip is gevestigd. ‘De eerste gesprekken zijn er al, er zijn bedrijven die interesse hebben om een deel van hun vervoer door ons te laten doen via het water. Van en naar Graansloot in Kampen vervoerden we bijvoorbeeld al landbouwproducten en we hebben ook potentiële klanten in het nabije Deventer en Meppel met wie we mogelijkheden verkennen. Zeker nu de ‘Anne-S’ erbij is gekomen.’

Met zijn keuze voor Kampen – als onderdeel van Port of Zwolle – wil Steenstra ook de economie in de regio stimuleren. ‘De achterliggende gedachte is om hier in het achterland werk te betrekken. Het schip heeft onder de vorige eigenaar ook al in Kampen en in Meppel geladen en gelost. Dus het is hier bekend en qua grootte is het ook een ideaal schip voor ons.’

Multifunctioneel inzetbaar

‘We vervoeren met beide schepen alles, behalve vloeibaar. Daar zijn we niet geschikt voor, het is een drogeladingschip. We zitten vooral in de staalladingen en gestorte ladingen, die we ook van verder uit Europa halen. Zo zijn we recent nog in Poliče in Polen geweest, maar we komen ook veel in bijvoorbeeld Duisburg en het Verenigd Koninkrijk.’

‘Voor dat soort werk is het schip uitstekend geschikt. Het heeft een geringe diepgang, maar kan ook op zee gebruikt worden. Lang niet alle zeeschepen kunnen bijvoorbeeld naar Duisburg varen; wij kunnen dat met dit schip wel. Net zoals wij ook nu al de sluis bij Kornwerderzand goed aan kunnen. Nog mooier zou zijn als die verbreed zou worden.’

Familiebedrijf

Steenstra nam bij de overname niet alleen het schip, maar ook de bemanning over. ‘Ook dat is ideaal: het zijn mensen die al jaren op het schip varen. We streven ernaar om zes weken op en zes weken af te varen, dus met twee bemanningen. Dat doen we ook bij de ‘Marry-S’. Ik vaar daar als kapitein op en word na zes weken afgelost door het team van mijn tweede kapitein. Die vaart al vanaf 2006 bij ons.’

Wat dat betreft ís de ‘Anne-S’ een familiebedrijf: kapitein Jaap Heetebrij wordt om de zes weken afgelost door zijn zoon Niek. ‘Die heeft al een jaar of acht bij ons gevaren als stuurman. Ik kon hem op deze manier een mooie promotie aanbieden, zodat hij met zijn vader kon gaan samenwerken. Sowieso hebben we een bemanning die lang bij ons blijft, zoals onze Filipijnse matrozen. En een Kaapverdische medewerker vaart ook al tien jaar bij ons.’

Stiekem hoopt Steenstra dat de ‘Anne-S’ - gebouwd in 2000 maar nog in topconditie – niet de laatste uitbreiding is van zijn vloot. ‘Ik heb er wel oren naar om een derde schip erbij te nemen’, zegt de kapitein, afkomstig uit een geslacht dat al jaren op het water leeft. ‘Wij gaan dat samen met ERA Chartering doen.’ Ramses de Vries heeft daar wel oren naar: ‘Wij zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om meer werk aan te kunnen.’

Hoe het ook zij, grote kans dat ook dát schip dan Kampen als thuishaven krijgt. ‘Port of Zwolle blijft een belangrijke hub voor goederenvervoer in Nederland en Kampen maakt daar natuurlijk onderdeel van uit.’

Datum:

3 februari 2025

Auteur:

Nieuwsblad Transport

Fotograaf:

Delen via:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief