Plannen voor waterstofproductie in Zuiderzeehaven
Binnenvaartschepen die in heel Nederland rondvaren met in Kampen opgewekt waterstof; dat zit er aan te komen, als een consortium dat bezig is met zo’n systeem in de Zuiderzeehaven de plannen van de grond krijgt. Mogelijk zelfs met steun van de provincie en medewerking van de gemeente.
Wie aan waterstof denkt, ziet wellicht dramatische beelden voor zich van de exploderende zeppelin Hindenburg, die in 1937 hevig brandend neerstortte. Dat gaat in ieder geval niet gebeuren in Kampen, bezweert Rik Duijn namens de plannenmakers. ,,Juist vanuit veiligheidsoverwegingen gaan we niks verpompen, maar worden de tanks uitgewisseld.”
Investeringsbeslissing
Duijn spreekt namens de deelnemers aan het project, dat in de kinderschoenen staat: containerterminal IJDT en windenergiebedrijf Windkr-acht. ,,De investeringsbeslissing is nog niet genomen.” Met een oppervlakte van twee tot drie zeecontainers op het terrein van IJDT kan waterstof worden opgewekt met behulp van de groene energie van Windkr-acht, om sterk gecomprimeerd in zogenaamde ‘tube trailers’ aan boord van binnenvaartschepen te worden gehesen. Met die brandstof kan het schip precies gecalculeerd de overtocht maken van bijvoorbeeld Kampen naar Rotterdam en weer terug. Containerschepen die gebruikmaken van waterstofaandrijving varen vaak een vast traject, de energiebehoefte is exact bekend. ,,Perfect om diesel te vervangen door waterstof.”
De initiatiefnemers maken ook gebruik van de centrale ligging van Port of Zwolle ten opzichte van bijvoorbeeld Noord-Nederland. Ook scheepsbedrijf ‘Sendo Shipping’ is bij de plannen betrokken en vaart al met een ‘groen’ binnenvaartschip. De elektriciteit daarvoor wordt nu nog opgewekt met een dieselgenerator. Voordat die diesel vervangen kan worden, moet er eerst nog grondig onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden van waterstofproductie in de Kamper Zuiderzeehaven.
Veiligheidsaspect
,,Eén van de onderdelen daarvan is het veiligheidsaspect”, meldt Duijn, ex-directeur van de Zuiderzeehaven. ,,Het moet veilig én economisch haalbaar zijn.” Daarvoor wordt mogelijk een beroep gedaan op het Energiefonds Overijssel, dat liet weten er positief tegenover te staan, en natuurlijk moet ook de gemeente haar fiat geven voor het produceren van waterstof in het havengebied. Duijn: ,,Voordat dit gerealiseerd is, zijn we zomaar anderhalf jaar verder. Maar de voorfase is kansrijk.”
Al meerdere schepen in Nederland varen op waterstof. Daarin zou Kampen niet uniek zijn, erkent Duijn. ,,Maar wel dat we werken met wind- en zonnekracht van Windkr-acht. Het hele traject dat we willen realiseren, is wel uniek.”
Gemeente: veelbelovend
Wethouder Geert Meijering noemt het initiatief om waterstof op te wekken in de Zuiderzeehaven veelbelovend. ,,Een hartstikke mooi project. Ook om de duurzaamheidsambities van ons als college te onderstrepen.”
Voor toestemming voor de productie van waterstof in Kampen kijkt de gemeente ook naar de omgevingsdienst en de provincie als toezichthouder, waarbij de veiligheid een rol speelt. ,,Tegelijkertijd is dat ook iets waardoor we ons niet moeten laten belemmeren. Als er zo’n initiatief komt, denk ik dat we moeten kijken hoe we zoiets wél mogelijk kunnen maken. Dan is veiligheid wel iets dat geregeld moet worden.”
Klik hier voor het originele artikel.
Datum:
26 januari 2021
Auteur:
Wim Schluter, AD regionieuws
Fotograaf:
Deel via: