Raad van Advies Port of Zwolle - interview Bert van der Lingen
‘Als adviseur van Port of Zwolle zal ik niet alleen zenden maar vooral goed luisteren’
Bert van der Lingen, voormalig Nederlands ambassadeur in Litouwen, is als lid van de Raad van Advies nu “ambassadeur” voor Port of Zwolle. Zijn netwerk in Oost-Europa kan hierbij wel eens goed van pas komen.
Gestoken in vrijetijdskleding oogt Bert van der Lingen aanmerkelijk jonger dan zijn 67 jaren. Dat ‘u’ daardoor in het gesprek al snel ‘je en jij’ wordt, vindt hij alleen maar fijn. In zijn tijd als ambassadeur merkte hij dat zijn functietitel soms onbedoeld afstand creëerde. ‘Terwijl ik ook maar gewoon ambtenaar was. Ik vind het belangrijk om benaderbaar en toegankelijk te zijn. Ook als adviseur van Port of Zwolle.’ Dat betekent dat hij niet alleen zal zenden, maar vooral goed zal luisteren. ‘We hebben niet voor niets maar één mond en twéé oren.’
Zwervend bestaan
Als diplomaat in dienst van Buitenlandse Zaken leidde Bredanaar Van der Lingen decennialang een zwervend bestaan met zijn - inmiddels overleden - vrouw en zijn drie dochters die qua internationale loopbaan hun vader achterna gingen en nu in het buitenland wonen. ‘Mijn eigen schuld.’ Ook zijn nieuwe partner Winnie, met wie hij samenwoont in Ede, blijkt reislustig. ‘Ik heb haar net weggebracht voor een expeditie naar Spitsbergen.’
Dankzij standplaatsen als Warschau, Sofia, Budapest en Vilnius raakte Van der Lingen goed bekend in Centraal- en Oost-Europa. Hij kan zich voorstellen dat zijn kennis van die landen en culturen en zijn netwerk daar een ‘nuttige bijvangst’ waren toen Port of Zwolle hem vroeg om toe te treden tot de Raad van Advies. Het samenwerkingsverband wil zich immers graag manifesteren op de North-Sea Baltic Corridor die de Nederlandse en Belgische zeehavens verbindt met Noordoost Europa. Van der Lingen is desgewenst graag bereid om zijn contacten daar te benutten voor Port of Zwolle. ‘Al ben ik me bewust van mijn bescheiden rol als adviseur. Ik zal niet op de stoel van het bestuur gaan zitten.’
Havendag
Van der Lingen kwam in beeld bij Port of Zwolle, toen hij in 2021 een Nederlands-Vlaamse havendag organiseerde. Hij was op dat moment consul-generaal in Antwerpen, de functie waarmee hij zijn diplomatieke carrière eind vorig jaar afsloot. ‘Zowel Nederland als Vlaanderen hadden net hun nieuwe havenstrategie gepresenteerd en het leek me handig als ze keken hoe ze de krachten konden bundelen, vandaar mijn initiatief. Met 1300 deelnemers bleek het een schot in de roos.’
De interesse bij Port of Zwolle was gewekt, zeker toen bleek dat Van der Lingen zich in deze en eerdere functies bezighield met voor Port of Zwolle belangrijke thema’s zoals waterstofeconomie, energietransitie, maatschappelijke verantwoord ondernemen en infrastructuur.
Als sociaal en economisch geograaf weet Van der Lingen als geen ander hoe belangrijk infraverbindingen zijn. ‘Regionale ontwikkeling staat of valt met goede verbindingen tussen economische kerngebieden. Vlakbij de monding van de IJssel heeft Port of Zwolle een gunstige uitgangspositie, zeker als de Kornwerderzandsluis in de toekomst wordt verruimd.’
Papier is geduldig
Ter voorbereiding op zijn rol in de Raad van Advies bestudeerde Van der Lingen visiedocumenten als Sturen op de toekomst en studies van Port of Zwolle. ‘Als geograaf heb ik vooral gesmuld van alle mooie planologische kaarten. Tegelijkertijd besef ik dat papier geduldig is en vind ik het vooral belangrijk om de situatie ter plekke te zien en te horen hoe betrokken partijen er in staan. Ik kijk dan ook uit naar de tour die we binnenkort met de Raad van Advies maken door het gebied.’ De voorzitter van de nieuwe Raad van Advies, Barbara Visser, kende hij al. Als ambassadeur van Litouwen ontving hij haar toen ze als staatssecretaris van Defensie een bezoek aan Nederlandse militairen bracht.
De Raad van Advies zal zo’n vier keer per jaar bijeenkomen om het Port of Zwolle-bestuur gevraagd en ongevraagd te adviseren. Een van de thema’s waar Van der Lingen graag over meedenkt is een mogelijke verzelfstandiging van het havenbedrijf. ‘Bij de samenwerking tussen Vlissingen, Terneuzen en Gent heb ik gezien dat dit de herkenbaarheid, sturing en slagkracht kan vergroten en mogelijk schaalvoordelen oplevert.’ Andere uitdagingen die Van der Lingen ziet voor Port of Zwolle zijn het vinden van voldoende ruimte voor havenactiviteiten en het bijdragen aan een circulaire economie.
Parttime
De Raad van Advies is een parttime functie, maar Van der Lingen hoeft zich niet te vervelen. Sinds een paar maanden is hij vicevoorzitter van de Nederlandse Wind Energie Associatie en daarnaast maakt hij zich sterk voor een monument voor Jan Zwartendijk, ‘de Nederlandse Oscar Schindler’ die in Litouwen duizenden Joden valse papieren verstrekte en ze zo uit handen van de nazi’s hield. Ook zijn adviseurschap voor Port of Zwolle komt voort uit zijn besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Date:
June 14, 2023
Autor:
Photographer:
Deel via: