4e Havendebat Port of Zwolle zet de koers voor duurzame groei en samenwerking
Gisteravond vond in de Stadsgehoorzaal in Kampen het 4e Havendebat Port of Zwolle plaats, een belangrijke bijeenkomst waar bestuurders van overheden en vertegenwoordigers van de maritieme en logistieke sector samenkwamen om te debatteren over de toekomst van de regio Zwolle als havengebied. Het debat, dat werd geopend door burgemeester Sander de Rouwe van Kampen, bood een podium voor diepgaande discussies over kansen en uitdagingen in de havenindustrie, met een speciale focus op infrastructuur, energie, en duurzaamheid.
Een exclusieve kijk achter de schermen bij MBI
Het evenement begon met een exclusieve site visit bij MBI, de onlangs verkozen "Havenondernemer van het Jaar." Een selecte groep kreeg hier een kijkje achter de schermen. De rondleiding bood een waardevolle kans om de operationele processen en innovaties van MBI te verkennen, en om inzicht te krijgen in hoe het bedrijf bijdraagt aan innovatie en verduurzaming.
Infrastructuur als knelpunt voor groei
In de eerste debatronde stond de infrastructuur centraal. Jan Klopman (gedeputeerde Flevoland), Paul Dirix (CEO Port of Moerdijk), Larissa van der Lugt (directeur Erasmus UPT) en Sieger Dijkstra (VNO-NCW Noord) gingen met elkaar in debat. Samen met tafelheer Paul Guldemond (wethouder Zwolle) bespraken ze de beperkingen van de huidige infrastructuur en het tekort aan ruimte voor uitbreiding. De gezamenlijke ambitie van Port of Zwolle en omliggende gemeenten stuit op barrières die dringende oplossingen en samenwerkingsverbanden vereisen. De conclusie was duidelijk: zonder versterking van de infrastructuur kan de regio Zwolle haar economische potentieel niet ten volle benutten.
Energie en netcongestie: een urgente uitdaging
In de tweede debatronde schoof Bas Wonink (wethouder Kampen) aan als tafelheer en verschoof de aandacht naar het energievraagstuk. De toenemende netcongestie in het havengebied vormt een serieuze belemmering voor nieuwe ontwikkelingen en de groei van bestaande bedrijven. Erwin Hoogland (gedeputeerde Overijssel), Bert Weever (voorzitter IC Kampen, Eline van Krimpen van Deltalinqs en Cas König, CEO van Groningen Seaports, bespraken mogelijke oplossingen en de vraag of Port of Zwolle actiever betrokken moet zijn bij infrastructuurontwikkeling om deze uitdagingen te overwinnen. De debaters waren het erover eens dat samenwerking en visie van cruciaal belang zijn om een duurzame energievoorziening te waarborgen.
Een Europese blik op de toekomst
Een inspirerende keynote werd verzorgd door Jeannette Baljeu, lid van het Europees Parlement, die sprak over de rol van de EU. In haar betoog benadrukte zij de kansen voor de toekomst en de noodzaak om samen om te trekken en toekomstbestendige netwerken over grenzen heen te vormen.
Belangrijke inzichten en afsluiting
Het debat werd afgesloten met een overzicht van de belangrijkste inzichten door Rob Oostermeijer en Jeroen van den Ende van Port of Zwolle. Ze blikten terug op de waardevolle discussies en bevestigden de noodzaak van een gezamenlijke visie om de regio Zwolle verder te ontwikkelen tot een concurrerend en duurzaam havengebied.
De avond eindigde met een netwerkborrel, waar deelnemers onder het genot van een hapje en drankje konden napraten en nieuwe contacten konden leggen. Het 4e Havendebat Port of Zwolle werd gekenmerkt door een sterke focus op samenwerking en duurzame oplossingen, en vormt een belangrijke stap richting een toekomstbestendige havenregio.
Datum:
5 november 2024
Auteur:
Fotograaf:
Deel via: