Noordelijke regio vreest voor schrappen verbreding sluis Afsluitdijk
De grote onzekerheid rondom de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand, gebrek aan ruimte, betere infrastructuur; daar ging het over tijdens het Havendebat Zwolle. Vooral op het eerste dossier vrezen steeds meer partijen in de regio dat van uitstel afstel komt.
Burgemeester Sander de Rouwe van Kampen vat de speerpunten van Port of Zwolle aan het begin van het Havendebat samen in een overzichtelijke A, B en C-opsomming. 'De A van verbetering van de A50, de B van de bredere sluis bij Kornwerderzand en de C van circulaire economie. Die drie zijn cruciaal voor de groeiambities en toekomst van Port of Zwolle', aldus De Rouwe. Dat A, B, C blijft de hele avond in de zaal hangen, afwisselend wordt een van deze onderwerpen steeds aangehaald tijdens het Havendebat; vooral de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand is een terugkerend onderwerp.
Verzilting
'Dat is van cruciaal belang voor de toekomstige groei van de regio en het havengebied', benadrukt Jeroen van den Ende, topman van Port of Zwolle. De hoop is dat daar binnenkort een finale beslissing over wordt genomen, maar voorlopig overheerst de onzekerheid, ook in de Stadsgehoorzaal in Kampen waar het debat wordt gehouden. Volgens herberekeningen van Den Haag vallen de kosten voor de sluis hoger uit dan beraamd -oplopend tot zo'n 461 miljoen euro-, en dan komen daar nog de extra kosten bij vanwege de verzilting van het IJsselmeer. Hoe vitaal de sluis Kornwerderzand is voor de Noordelijke regio blijkt ook uit het feit dat de provincie en het bedrijfsleven gezamenlijk ruim 69 miljoen euro hebben neergelegd voor de Lorentzsluizen. Tijdens het debat grijpt Van den Ende, en met hem de gemeente en provinciale politiek de kans om de minister op te roepen om toch vooral ja tegen de plannen te zeggen. Of dit zal helpen is vooralsnog maar zeer de vraag.
Kluitjesvoetbal
Het grote belang van een goede infrastructuur, bereikbaarheid en multimodaliteit is ook onderwerp van de 1e debatronde. 'Er liggen zeker kansen om nog beter als overloop van de Randstad te fungeren. Door transport van de weg te halen en daardoor meer druk bij de deepseahavens weg te halen', aldus wethouder Paul Guldemond van Zwolle. Dat beaamt Sieger Dijkstra, voorzitter VNO-NCW voor de Noordelijke regio. 'We spelen kluitjesvoetbal in Nederland en hebben de neiging om in infrastructuur te investeren waar het al druk is, de Randstad, terwijl we veel meer gebruik zouden moeten maken van de flanken.'
Huisbaas
Een ander actueel onderwerp dat de zaal duidelijk bezighoudt is netcongestie, de onzekerheid rondom aansluitingen en de (jaren)lange wachttijden voor het bedrijfsleven. 'Iedereen erkent dit probleem en ziet ook dat wet- en regelgeving hier belemmerend kan zijn. De vraag is welke rol het havenbedrijf hierin kan spelen?', stelt Bas Wonink, wethouder in Kampen. Volgens Eline van Krimpen, Projectleider Circulaire Economie Deltalinqs, is die rol duidelijk: 'Het havenbedrijf is de huisbaas van het gebied en kan hier de regie pakken. In Rotterdam hebben we een energie-taskforce waar bedrijven zich kunnen melden met problemen rondom netcongestie. Daar hebben we zeker al dingen kunnen oplossen door energie-uitwisseling tussen buurbedrijven. Het havenbedrijf heeft goed inzicht in de bedrijven en kan daar een regierol in vervullen.'
Rolverdeling
Het gebrek aan een goede rolverdeling speelt hier zeker een rol, denkt ondernemer Bert Weever, die al lange tijd bezig is met de realisatie van een smart energyhub. 'Iedereen ziet de noodzaak om lokaal en regionaal oplossingen te bedenken, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik aan het pionieren ben. Willen we dit oplossen, moeten we beter van elkaar weten waar we mee bezig zijn en is een betere rolverdeling nodig.'
Wat volgens het discussiepanel ook nodig is, is een meer flexibeler wet- en regelgeving, want de energiewet is 'nu zeker niet ingesteld op een nieuwe toekomst', constateert Van Krimpen. 'Willen we dat veranderen, moeten we naar Den Haag en naar de ACM met de vraag of we meer gebruik mogen maken van de mazen in de wet.'
Een ander belangrijk aspect waar Cas Konig voor waarschuwt is het grote, toenemende gebrek aan technische mensen waar het bedrijfsleven in havengebieden mee te kampen heeft. 'Energieleveranciers claimen hier in de regio nu al voor de komende tien jaar technische aannemers. Ik waarschuw ondernemers daar nu al voor, het gebrek aan technische medewerkers wordt een groot probleem; we hebben die technici hard nodig in de regio.'
Zijtak van de Rijn
Volgens Erwin Hoogland, gedeputeerde van de provincie Overijssel, is het voor de Noordelijke regio ook goed om te weten dat er in het Europees Parlement een vrouw zit met een 'heel warm hart voor het havenbedrijf in Nederland'. Europarlementariër Jeannette Baljeu drukt de zaal op het hart om vooral 'je netwerk naar Brussel goed op orde te hebben en ook optimaal gebruik te maken van elkaar netwerk'. Hoogland voegt daar nog aan toe dat het zeker vanuit Europees perspectief van groot belang is om naar voren te brengen dat de IJssel de grootste zijtak van de Rijn is, waarmee Hoogland nog eens wil benadrukken dat er meer dan genoeg kansen en mogelijkheden zijn voor de groeiambities voor de haven van Zwolle.
Datum:
6 november 2024
Auteur:
Ivonne Vermeulen, NT
Fotograaf:
Delen via: