De dynamiek van transport en logistiek treedt buiten het klaslokaal
Maandag 7 t/m zondag 13 maart staat de week in het teken van logistiek. Gedurende deze week is er volop aandacht voor de sector met o.a. op 8 maart het landelijke congres ‘Logistiekdag 2022’, diverse logistieke partnerverhalen en een themabijeenkomst rondom de wedstrijd PEC Zwolle – Feyenoord op zondag 13 maart.
In het derde en laatste logistieke partnerverhaal gaan we in gesprek met Tom Valk (directeur Landstede MBO van o.a. Transport & Logistiek), Leon van Leeuwen (teamleider Transport & Logistiek Landstede MBO) en Walter Rijnbout (docent Transport & Logistiek Landstede MBO). Er werd afgetrapt met een stelling: ‘Een betaald voetbalorganisatie op het hoogste niveau is van essentieel belang voor een economische topregio’.
,,Jazeker! Sport verbindt en dat zorgt ervoor dat er rondom wedstrijden een netwerk ontstaat waar mensen elkaar treffen en tegelijkertijd PEC Zwolle weer goed zien presteren. Netwerken is van essentieel belang om die economische topregio te zijn en te blijven. Het MAC3PARK stadion schikt zich daar uitermate goed voor”, aldus de directeur van Landstede MBO. „In de verbinding met topsport straal je ook je ambitie uit. In de sport gaat het om resultaat boeken en de lat steeds hoger leggen, dat doen Landstede MBO en Regio Zwolle ook”, vult Van Leeuwen aan.
Verbindingen
Er zijn veel verbindingen tussen Landstede MBO en PEC Zwolle. In het stadion van PEC Zwolle zijn een aantal opleidingen van Landstede MBO gehuisvest, zoals de ICT-, vormgeving- en entertainmentopleidingen. Ook doen studenten van de opleiding Beveiliging ervaring op tijdens wedstrijddagen, om naast het leren ervoor te zorgen dat alles vlekkeloos verloopt bij de toegangscontrole. Daarnaast wordt de jeugdopleiding van PEC Zwolle in samenwerking met Centre for Sports & Education (onderdeel van Landstede MBO) gezamenlijk neergezet tot mooiste jeugdprogramma van Nederland.
Tal van mogelijkheden
De transport & logistieke opleidingen biedt Landstede MBO in Zwolle en Harderwijk aan. Doordat de opleidingen op twee plekken worden aangeboden, bedient Landstede MBO de regio zo goed mogelijk. De grote vraag vanuit de arbeidsmarkt naar personeel in deze sector maakt dat we, naast de bestaande opleidingen, zoeken naar nieuwe vormen van opleiden. We hebben veel contact met partnerbedrijven in de sector en kijken naar hoe we meer gezamenlijk kunnen gaan opleiden.
Als je nauw samenwerkt, kun je naast nieuwe mbo-studenten gemakkelijker scholingsaanbod creëren voor zittende medewerkers in het bedrijf. ,,Zo werk en leer je samen en zorgen we dat trends en ontwikkelingen in de branche het onderwijs versterken”, vertelt Valk. We bieden de opleidingen zo flexibel mogelijk aan zodat de student naast een aantal vaste kaders, de mogelijkheid heeft om te versnellen of een programma op maat te krijgen. Het is mogelijk om bij ons een opleiding op mbo-niveau 2, 3 of 4 te volgen, op gebied van de logistiek- en chauffeursopleidingen, zowel in de BOL als in de BBL-variant’’, voegt Van Leeuwen toe.
Samen optrekken voor de sector
Er is een enorm potentieel zowel in Zwolle als in Harderwijk. Om de medewerker van de toekomst goed op te kunnen leiden, moeten studenten nog dichter bij de praktijk opgeleid worden. Een mooie ontwikkeling is bijvoorbeeld de samenwerking met Van Buuren Opleidingen in Zwolle. Van Buuren beschikt over een grote transporthal waar logistieke studenten in de praktijk onder andere leren hoe je werkt met heftrucks, orders picken en het verzamelen en verzendklaar maken van goederen. Ook vinden de examens zo veel mogelijk plaats in de praktijk. Er zijn tal van transportbedrijven waar Landstede MBO mee samenwerkt en die zich in het Centrum Transport & Logistiek (CT&L) verenigen. Rijnbout: „We zijn ervan overtuigd dat het bundelen van onze krachten voor zowel de positie van de student op de arbeidsmarkt als voor de instroom in de sector noodzakelijk is.”
Vrouwelijke opmars
Elke student die de opleiding afmaakt, blijft werken in de sector. Zowel in Regio Zwolle als omgeving Harderwijk. „Mooie ontwikkelingen die we zien, zijn de interne transportmiddelen die veelal elektrisch rijden en dat steeds meer vrouwen voor de logistieke sector kiezen”, vertelt Rijnbout met enthousiasme. Binnen de sector ontstaan er ook veranderingen in het indelen van dagen en tijdstippen voor chauffeurs. Dit komt het werk ten goede. „We kijken goed of de beeldvorming van de student aansluit bij het daadwerkelijke werk na de opleiding. De student staat centraal en willen we graag koppelen aan de juiste opleiding. Verschillende scouts, waar ik er ook één van ben, behandelen dit tijdens intakegesprekken. Leuk om te vertellen dat onlangs de eerste zes intakes vrouwen waren. De afgelopen twee jaar stapte ongeveer 30% vrouwelijke chauffeurs in de vrachtauto”, vertelt Rijnbout
VMBO-leerlingen enthousiasmeren
Naast de verbinding met het bedrijfsleven, verbindt Landstede MBO zich ook met andere onderwijsinstellingen. „Dit doen we aan de HCA-tafel (Human Capital Agenda, red.), maar ook bijvoorbeeld met de VMBO-scholen. Met doorlopende leerroutes proberen wij leerlingen al vroeg in hun opleiding enthousiast te maken voor banen binnen onder andere de logistieke sector. (Een doorlopende leerroute start in het derde vmbo-leerjaar en eindigt met het behalen van een mbo-diploma, red.) Op Open Huizen nodigen we bijvoorbeeld ook praktijkopleiders met een vrachtwagen en interne transportmiddelen uit, waardoor toekomstige studenten op een ludieke manier kunnen kennismaken met de sector”, vertelt Valk.
Datum:
11 maart 2022
Auteur:
Fotograaf:
Theo Smits
Deel via: