Burgemeester Sander de Rouwe waarschuwt: ‘We hebben binnenkort een groot tekort aan nieuw bedrijventerrein’
‘Nederland - en daarmee ook Kampen - heeft een bedrijventerreinen probleem’, stelt burgemeester Sander de Rouwe. ‘We hebben het in Nederland over grond, over gebied, maar dan altijd in relatie tot de boeren, de energietransitie en de woningbouw. Die top drie haalt het onderwerp ‘bedrijventerreinen in Nederland’ helemaal van de kaart. Dat vind ik een groot gevaar, want over vijf, zes jaar gaan we daarmee een heel groot probleem krijgen. Dan kunnen heel veel bedrijven niet meer uitbreiden.’
De Rouwe deed zijn uitspraken aan boord van de Nirvana, waarmee Christophe van der Maat, staatssecretaris van defensie (VVD), een bezoek bracht aan de Kamper Haatland- en Zuiderzeehaven, als onderdeel van het samenwerkingsverband Port of Zwolle. Het bezoek kwam tot stand op initiatief van VVD-kandidaat Tiemen Jan van Dijk die samen met de partij voor de aankomende Provinciale Staten verkiezingen de provincie intrekt.
‘Zuinig op landschap’
‘Tien jaar geleden hadden we teveel bedrijventerreinen, maar ondertussen zijn drie concurrerende onderwerpen op de nationale agenda gekomen en daardoor is het hele onderwerp vitale bedrijventerreinen finaal van de kaart verdwenen’, aldus De Rouwe. ‘Dit onderwerp behoeft echt aandacht in Kampen, in heel Nederland.’ In Kampen is al enkele jaren geleden het laatste stukje bedrijventerrein verkocht. ‘Onze gemeenteraad is heel zuinig op het landschap, en ze vindt de discussie over het uitbreiden van de haven echt moeilijk’, merkte hij eufemistisch op. Desondanks is er volgens de Kamper burgervader wel een ‘oplossing waarover iedereen het eens is’. ‘De eerste oplossing is het beter benutten van haventerreinen, daar is van links tot rechts overeenstemming over.’
Volgens De Rouwe is Port of Zwolle ‘het economische hart van het gebied met een omtrek van honderd kilometer rondom’. ‘Binnen dit gebied wordt de druk gevoeld om bestaande terreinen beter te benutten. Daar is ook volop politiek draagvlak voor. Dus we moeten als de wiedeweerga dit onderwerp - waar link tot rechts het over eens zijn - benutten! Ten tweede, en daarover zit beweging in de Kamper politiek: er moeten bedrijventerreinen bij.’ Om dit in kaart te brengen, geeft het College van B&W binnenkort het startsein voor een groot onderzoek. ‘We hebben het dan niet over ‘natte’ bedrijventerreinen, want dat ligt nog te gevoelig en daar moet de raad dan maar over oordelen, maar over droge bedrijventerreinen. Daar moeten we snel iets mee doen’, zo stelde hij. ‘Als hier (in het havengebied, red.) niet de ruimte is, maar wel iets verderop, dan kun je met bedrijven hier het gesprek aangaan omtrent hoe zij verplaatst kunnen worden; bedrijven die ooit ‘in de goedkope tijd’ hier zijn neergestreken, maar hier eigenlijk niet horen. Want wil je innoveren, wil je dynamiek, wil je een circulaire haven, dan heb je ruimte nodig. Immers: zonder ruimte kun je niet bewegen.’ Hierover vindt op dit moment een tweede onderzoek plaats, zo liet hij het politieke gezelschap weten. ‘Alles wat we hier doen heeft niet uitsluitend te maken met Kampen, zoals onze inwoners vaak denken, maar met de gehele Regio Zwolle; het gebied van honderd kilometer rondom. Dat betekent dat we de schaarse ruimte goed moeten benutten en bedrijven hiernaartoe moeten halen die niet alleen Kampen, maar het gehele gebied rondom kunnen versterken.’
Datum:
19 maart 2023
Auteur:
Alex de Jong voor Brugnieuws
Fotograaf:
Deel via: