MBI De Steenmeesters: marktgericht, breed assortiment en innovatief
‘We krijgen per jaar 400.000 ton aan grondstoffen binnen’
Grondstoffen als zand, grind en cement komen binnen over het water. Het eindproduct, bijzondere tegels, verlaat de fabriek van MBI De Steenmeesters veelal per truck. De producent maakt tegels voor zowel binnen als buiten en voor zowel de particuliere als zakelijke markt.
MBI De Steenmeesters, met een vestiging in de Haatlandhaven in Kampen, is de Havenondernemer van het Jaar binnen Port of Zwolle. MBI De Steenmeesters is volgens de jury marktleider in Nederland op het gebied van esthetische tegels en stenen van beton en keramiek, en heeft verschillende productielocaties verspreid over Nederland. Afgelopen jaar werd de nieuwe productiehal in Kampen geopend. Bij MBI werken zo’n 450 mensen, 150 daarvan werken in Kampen.
‘Deze moderne faciliteit heeft MBI op de kaart gezet als een van de duurzaamste betonfabrikanten in Europa, waarbij moderne productietechnieken worden gecombineerd met een scherp oog voor milieubewustzijn’, aldus Port of Zwolle. Veel van de energie die MBI gebruikt in het productieproces wordt opgewekt dankzij zon- en windenergie. De eigen daken liggen vol met zonnepanelen. De heftrucks op het terrein rijden elektrisch. De warmte die vrijkomt bij het uitharden van beton gaat bovendien niet verloren en blijft bewaard in klimaatkamers, waardoor minder energie nodig is in de productie.
Ook uit het juryrapport: ‘de locatie in Kampen, strategisch gelegen aan het water, stelt MBI in staat om optimaal gebruik te maken van watertransport voor grondstoffen en producten, wat bijdraagt aan hun streven naar duurzaamheid en efficiëntie.’ ‘Klopt als een bus’, vertelt algemeen directeur Marcel Bettonvil van MBI. Die afkorting staat overigens voor Van der Meijden betonindustrie, genoemd naar de oprichter Anton van der Meijden. ‘Dat mijn initialen ook MB zijn is toeval’, lacht Bettonvil. ‘Ik zeg ook wel eens: marktgericht, breed assortiment en innovatief.’
MBI zit al sinds 1988 in Kampen. De nieuwe productielijn werd vorig jaar in gebruik genomen, de productie is er toegespitst op de tuinsector voor de particuliere markt en op gevelstenen. ‘We maken hier ook een lijn van tegels die digitaal gedecoreerd worden op beton. Dat is nog duurzamer dan keramiek’, vertelt Bettonvil. De directeur legt uit dat alle locaties een eigen specialisme hebben. ‘Vroeger deden alle fabrieken hetzelfde, dat is anno nu anders.’
Dat MBI in Kampen een locatie aan het water heeft, noemt Bettonvil een noodzaak. ‘De grondstoffen komen hier per binnenvaartschip binnen. Zand, grind en cement om beton te maken, maar ook op kleur gekozen steentjes voor de verschillende afwerkingen, zoals Schots graniet en Noors marmer. Er komt hier vanuit heel Europa materiaal binnen. Kalksteen uit België, grind uit Duitsland, cement uit Duisburg en Rotterdam, zand vanuit Nederland, zeegrind uit Denemarken. Enzovoorts. Het waterknooppunt gebruiken we in al z’n vormen.’ Jaarlijks komt er zo’n 400.000 ton aan grondstoffen voor MBI aan in Kampen.
‘De eindproducten vertrekken veelal weer per as,’ vertelt Bettonvil. ‘Het doortrekken van de A50 is daarom een belangrijk punt voor ons. Dat versnelt het wegvervoer, daar mag voor ons wel een tandje bij.’ Dat Port of Zwolle zich inzet voor de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand is voor MBI ‘op termijn’ ook een interessante ontwikkeling in de infrastructuur.
MBI De Steenmeesters heeft geen eigen schepen of trucks. ‘Leveranciers van de grondstoffen regelen het scheepstransport. Wegtransport hebben we uitbesteed. Dat gebeurt aan de hand van langjarige contacten met indexatie. Bijvoorbeeld Redder Transport uit Staphorst, Raamsman Transport uit Raalte en Bouwvervoer uit Aalst. Dat zijn stenenwagens met een kraan erop. Daar gaat zo’n 30 ton op per truck.’
Port of Zwolle heeft de ambitie om steeds meer circulair te werken. ‘Dankzij de waterverbinding is onze reikwijdte groter en kunnen we grondstoffen inkopen die vanuit het circulaire circuit komen. Ons eindproduct kan je ook zien als circulair; oud beton is weer grondstof voor nieuw beton, ook al gaat dit gemakkelijker in bijvoorbeeld betonmortel dan in een dunne nieuwe tuintegel. Voor echte circulariteit hebben we de hele keten nodig.’ Bettonvil is daarom actief lid van de stuurgroep van het Betonakkoord.
Datum:
30 juni 2024
Auteur:
Rieneke Kok, Nieuwsblad Transport
Fotograaf:
Deel via: